BDBComp
Parceria:
SBC
A anotação de um corpus para o aprendizado supervisionado de um modelo de SN

COG-LEARN - Uma Linguagem de Padrões para E-Learning

Maria Claudia de FreitasMilena Uzeda-GarrãoClaudia OliveiraCícero Nogueira dos SantosMaria Cândida Silveira

Americo Talarico NetoVânia Paula de Almeida NerisJunia Coutinho Anacleto

This paper describes the construction of the main linguistic resource associated with the task of training an automatic NP extractor: an annotated corpus. The annotation is specifically designed to be used in the training phase of a rule learning algorithm: Transformation Based error-driven Learning (TBL). The NP model used in the annotation has been developed to overcome performance related problems encountered when the target language changed from English to Portuguese. Projetar material instrucional para Web é uma tarefa difícilpara professores que não têm experiência em pedagogia e projetoinstrucional Web. Padrões surgiram como uma forma de capturarconhecimento de projeto em um contexto e apresentar soluções para osprojetistas. Neste trabalho apresenta-se a Cog-Learn, uma Linguagemde Padrões com objetivo de apoiar professores durante o projeto dematerial instrucional para sistemas de e-learning. Discute-se também oprocesso de identificação e formalização de padrões durante acondução de dois estudos de caso, nos quais foi aplicado um conjuntode Estratégias Cognitivas com o objetivo de melhor organizar oconteúdo na interface visualizada pelo aluno, facilitando a suainteração e, conseqüentemente, facilitando o seu processo deaprendizagem. Será apresentado também o Cognitor, uma ferramentadesenvolvida para adaptar computacionalmente a Linguagem dePadrões identificada. Designing instructional material for Web is a difficult task fornovice teachers who lack experience in pedagogy and Web-basedinstructional design. Patterns have emerged as means to capture designknowledge in a context and present solutions to designers. This workpresents the Cog-Learn, a Pattern Language aiming at supportingdesign instructional material for e-learning systems and discusses thepatterns’ identification and patterns' formalization process throughoutthe conduction of two case studies, where it was applied a set ofCognitive Strategies objecting better organize the displayed contentseen by the student, taking aim at facilitating his/her interaction withthe material's interface and, consequently facilitating the knowledgeprocess. All things considered, it will be presented the Cognitor, a tooldeveloped to adapt the Pattern Language identified.

http://www.lbd.dcc.ufmg.br/colecoes/til/2005/0017.pdf

Caso o link acima esteja inválido, faça uma busca pelo texto completo na Web: Buscar na Web

Biblioteca Digital Brasileira de Computação - Contato: bdbcomp@lbd.dcc.ufmg.br
     Mantida por:
LBD