BDBComp
Parceria:
SBC
Victor F. A. SantanderJaelson F. B. Castro
AUXILIAR: Um Sistema Inteligente para Cursos Online

XVI Simpósio Brasileiro de Engenharia de Software - Gramado, RS, Brasil - 2002

Dilermando Piva Jr.Mauro Sérgio MiskulinRicardo Luís de FreitasCarlos Miguel Tobar

The object oriented development paradigm has attracted many supporters in the Software Engineering community. One of the most important advances was the Unified Language Modeling (UML), a standard for visual modeling. Use Case Diagrams have been used for capturing system functional requirements. However, the system development occurs in a context where organization processes are well established. Therefore, we need to capture organizational requirements to define how the system fulfils the organization’s goals, why it is necessary, what are the possible alternatives, what are the implications to the involved parts, etc. Unfortunately, UML is ill equipped for modeling organizational requirements. We need other techniques, such as i, to represent these aspects. Nevertheless, organizational requirements must be related to functional requirements represented as Use Cases. In this paper we present some guidelines to assist requirement engineers in the development of Use Cases from the organizational models represented by the i technique. Este trabalho apresenta os módulos Construtor e Raciocinador deum sistema computacional (AUXILIAR), que foi especificado para auxiliarprofessores tanto na edição, diagramação e publicação de cursos online,quanto na redefinição de conteúdos para alunos que apresentam dificuldadesna assimilação dos tópicos explorados. Para isso, existe um mecanismoque, além de facilitar o processo de avaliação, procura por casos similaresocorridos com outros alunos em situações passadas semelhantes. Esta procurapermite que o sistema possa redefinir o conteúdo a que o aluno deve sersubmetido, para eliminar as deficiências detectadas durante a avaliaçãoformativa, sem a necessidade de uma maior intervenção do professor. Paraatingir tais objetivos, são explorados tanto conceitos de Inteligência Artificial(especificamente Raciocínio Baseado em Casos - RBC), quanto conceitosde semiótica, linguagem dialógica e interação homem-máquina, buscandofacilitar o desenvolvimento e organização dos conteúdos pedagógicosa serem disponibilizados em cursos online, potencializando assim aação docente e a efetividade do processo de ensino-aprendizagem. This work presents the CONSTRUCTOR and REASONING modulesof a computerized system (AUXILIAR), designed to help tutors not onlyto edit and desktop publish online courses, but also to redefine informationfor those students who have difficulties in grasping the topics presented. Tothis end, there exists a mechanism that ease the evaluation process andsearch for similar cases involving other students in past situations. Thissearch enables the system to redefine the content of the information to whichthe student will be presented, so that deficiencies detected during his/herformative evaluation can be eliminated without a considerable interventionof the tutor. To reach these targets, we explored concepts of Artificial Intelligence(Case-Based Reasoning - CBR, more specifically), semiotic, dialogiclanguage and man-machine interaction, aiming to ease the developmentand organization of pedagogical contents that will be available to onlinecourses, empowered the tutors´ actions and the effectiveness of the teachlearningprocess.

http://www.lbd.dcc.ufmg.br/colecoes/sbes/2002/013.pdf

Caso o link acima esteja inválido, faça uma busca pelo texto completo na Web: Buscar na Web

Biblioteca Digital Brasileira de Computação - Contato: bdbcomp@lbd.dcc.ufmg.br
     Mantida por:
LBD