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Método para Estabelecimento de Referências em Ciclos de Melhoria de Processo

Evolução Dinâmica de um Curso a Distância Modelado por Workflow

Márcia R. M. MartinezClenio F. Salviano

Graziela Flores KundeMaria Aparecida SoutoJosé Palazzo Moreira de Oliveira

Software, system and services process improvement cycles use reference models to guide the actions and to assess the results. Usually Process Capability Profiles (or Capability Maturity Levels) such as those from CMMI, ISO/IEC 15504 (SPICE) and MPS.BR models, are considered as reference models. However, two other types of models are also used, although generally not considered as reference models: Process Enactment Description and Process Performance Indicators. This paper presents a novel method for an integrated establishment of these three types of models during process improvement phases for better guidance and monitoring of improvement. O objetivo deste artigo consiste em caracterizar as mudanças dinâmicas que podem ocorrer no esquema conceitual de um curso para apoiar um ambiente na Web para oferecer o ensino em ambiente distribuído por meio de navegadores. Esta atividade faz parte do Projeto Tapejara/ProTeM CNPq-CC. O conteúdo do curso é representado conceitualmente e executado como um workflow . São analisadas as modificações no plano do curso (esquema conceitual) e as repercussões destas modificações nas atividades dos alunos inscritos. A utilização da tecnologia de workflow com suporte à evolução de esquemas permite uma melhor interação entre o professor e os alunos, e uma maior flexibilidade na construção e manutenção de cursos a distância. The main goal of this paper is the characterization of the dynamic evolution in the conceptual schema of a Web to support distributed learning through browsers. The course content is conceptually modelled and executed as a workflow. A detailed analysis is developed to characterise the course conceptual schema modifications and the repercussion in the student's activities. The use of workflow technology with evolution enables a best interaction between the teacher and the students, and a bigger flexibility on the construction and maintenance of distance courses.

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