BDBComp
Parceria:
SBC
A Gamification-based Social Collaborative Architecture to increase resilience against natural disasters

Autoria Colaborativa na Web: Experiências e Reflexões sobre a CoWeb

Flávio E. A. HoritaLuiz F. F. G. AssisRaul E. S. CastanhariSeiji IsotaniWilmax M. CruzJoão Porto de Albuquerque

Alessandra Alaniz MacedoRenato de Freitas Bulcão NetoMaria da Graça Campos Pimentel

Natural disasters have led to the need for urgent measures to mitigate the effects of these accidents. The question of awareness is extremely important in dealing with disasters, and collaborative systems are very serviceable for this. In this context, the aim of this work is to outline a gamification-based social collaborative architecture (GSCA) to increase resilience against natural disasters. We have combined techniques to produce and share information through the interaction of a large number of people, such as those employed in social media and serious games. This architecturewas evaluated and analyzed using the Voluntary in Action, a web platform which applies the components defined in the GSCA. The results suggest that gamification is a system with a great potential to help increase the knowledge of a community about disasters. Ao ambiente computacional que apóia tarefas de ensino-aprendizagem em grupo denomina-se Sistema de Aprendizado Colaborativo Apoiado por Computador (CSCL). A CoWeb é uma ferramenta hipermídia que suporta a autoria colaborativa de páginas Web. Após uma investigação de ambientes CSCL específicos para edição colaborativa e do levantamento das características, funcionalidades e limitações da CoWeb, este trabalho contribui com a definição de requisitos para ambientes de edição colaborativa utilizados no contexto educacional. As características da CoWeb - simplicidade, autoria aberta colaborativa, ausência de estrutura pré-determinada e persistência de dados ¾ nortearam a análise do conteúdo de três repositórios CoWeb utilizados para suporte a uma disciplina de graduação e duas de pós-graduação. Os requisitos definidos estão sendo utilizados como base para a implementação de uma nova versão da CoWeb. Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) is related with the support of learning environments by computational tools. The CoWeb is a hypermedia tool that supports collaborative authoring of web pages. After presenting an overview of CSCL tools that support collaborative editing and a study about the characteristics and limitations of the CoWeb, this paper contributes with a definition of requirements for collaborative authoring tools applied to educational domains. CoWeb's characteristics of simplicity, open collaborative authoring of freely structured pages and data persistence are used as a starting point to a thorough analysis of its support to one graduate and two undergraduate courses. The requirements gathered should comprise the basis for the design of a new CoWeb version.

http://www.lbd.dcc.ufmg.br/colecoes/sbsi/2014/0034.pdf

Caso o link acima esteja inválido, faça uma busca pelo texto completo na Web: Buscar na Web

Biblioteca Digital Brasileira de Computação - Contato: bdbcomp@lbd.dcc.ufmg.br
     Mantida por:
LBD