BDBComp
Parceria:
SBC
Cidade Digital Estratégica: Modelo e Aplicação em um Município Paulista

Um Experimento com Agentes de Software para Monitorar a Colaboração em uma Turma Virtual

Denis Alcides Rezende

Patrícia A. JaquesFlávio Moreira de Oliveira

Smarts cities projects are planning and making information, systems and services available for their own managers and citizens. The aim of this paper is to describe the model for and the project called Strategic Digital City, implemented in the municipality of Vinhedo-SP. The research methodology was based on a case study formed by an action-research, considering the City Hall and local units. The results describe, through a specific methodology, the practical feasibility of the project and of the applied model. The conclusion reiterates the importance of a collective implementation of the model, and its acceptance as a tool to contribute to city management, to the fulfillment of the smart cities, to decision-making and to the citizens' quality of life. Os ambientes de ensino à distância têm apostado cada vez mais no ensino colaborativo, incentivando grupos de alunos (da mesma escola ou não) a interagirem entre si e a trocarem idéias. A utilização de um ambiente de ensino colaborativo delega um maior número de tarefas ao professor, uma vez que ele deve supervisionar todas as discussões entre os alunos para que estes não fujam ao tópico previsto para aula. A informação proveniente das interações irá fornecer um feedback importante ao professor, permitindo-o avaliar melhor os seus alunos e o planejamento do curso. Deste modo, este trabalho apresenta um experimento utilizando uma arquitetura Multiagente para realizar a monitoração das ferramentas de comunicação em um ambiente de ensino à distância. Este sistema analisa as discussões que se encontram em andamento nas ferramentas de lista de discussão, chat e newsgroup, disponibilizando ao professor informações estatêsticas (percentual de participação dos alunos e número de mensagens trocadas), e identificando possêveis associações nas interações, tais como, tópicos e subtópicos que interessam ao aluno, grupos de alunos que interagem mais entre si, etc. Trends in distance education show a growing emphasis in collaborative learning, stimulating groups of students (in the same school or not) to interact and exchange ideas. Using a collaborative environment, however, will demand a higher effort from the teacher, who needs to monitor all the discussions among the learners in order to avoid dispersion. Moreover, the information contained in the interactions among the students provide to the teacher an important feedback allowing an individual evaluation of the students and the course. In this way, this paper presents an experiment using a Multi-agent architecture to monitor the communication tools in a distance learning group. This system analyzes the discussions taking place in discussion list, chat and newsgroups tools, showing to the teacher statistical information (degree of participation and number of changed messages) and identifying possible associations in the interactions, such as: topics and subtopics that interest the students, groups of learners that interact intensively, etc.

http://www.lbd.dcc.ufmg.br/colecoes/sbsi/2012/0014.pdf

Caso o link acima esteja inválido, faça uma busca pelo texto completo na Web: Buscar na Web

Biblioteca Digital Brasileira de Computação - Contato: bdbcomp@lbd.dcc.ufmg.br
     Mantida por:
LBD